Ervaringstraject Wereldburgerschap

POSSIBLE FUTURES!

het ervaringstraject


Onderwijs en wereld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil je de wereld meer in je klas en je klas meer in de wereld brengen? Dan is Possible Futures! iets voor jou.


Verdiep je tijdens dit driedaags ervaringstraject in de theorie en de actuele thema’s over wereldburgerschap. Ontdek hoe je een creatief project op poten kan zetten voor jouw klas, vak of school.


Deze navorming is toegankelijk voor iedereen die wil stilstaan bij zijn visie op onderwijs en wereld: leerkrachten kleuter-, lager-, secundiar- en hoger onderwijs, directeurs en beleidsondersteuners, ... 


Onderwijs heeft twee hoofddoelen: jonge mensen vormen voor een carrière, en hen voorbereiden op burgerschap en alles wat komt kijken bij een rijke menselijke persoonlijkheid. Vandaag zien we heel vaak hoe mensen hun mening al geven voor ze ernstig hebben nagedacht over wat echt hun mening is.

Martha Nussbaum



het programma

dag 1 - Possible Futures 1

De wereld in je school

verdiep je in cultuur en wereldburgerschap

maak kennis met mondiale vorming voorbij de stereotypen


beeld: Sammy Slabbinck

dag 2 - Possible Futures 2

De kunst om te kijken

@ Verbeke Foundation Kemzeke

ontdek op een unieke locatie de link tussen kunst en maatschappij

leer meer over de ‘super-diverse’ samenleving van vandaag

dag 3 - Possible Futures 3

De wereld in jouw klas & jouw klas in de wereld

geef vorm aan jouw Possible Futures!-project

ontwikkel een visie voor jouw klas, vak of school


beeld: Sammy Slabbinck

NIEUWS


17 oktober & 19 november 2019

inspiratiedag Mens & Samenleving

secundair onderwijs

CNO - Antwerpen





22 oktober 2019

inspiratiedag Possible Futures!

lager onderwijs

Donche - Vorselaar


Naar buiten, de straat op!

Een interview met Joke en Koen op Kruit, het kenniscentrum voor Wereldburgerschapseducatie in Vlaanderen. 





... dat het op school niet om individuele leerbehoeften gaat, maar om vorming; dat het op school niet om productieve tijd gaat, maar om vrije tijd ...


Jan Masschelein en Maarten Simons, KUL